Dansk-tysk grænsestation
Efter 1864 blev familier skilt på hver sin side af grænsen, og dobbeltbyen Egebæk-Hviding blev delt i to. Egebæk lå i Vester Vedsted Sogn, som blev i Danmark, og Hviding i sognet af samme navn blev tysk.
Den 15. november 1887 åbnede Vedsted-Hvidding Station, og jernbanen forbandt Bramming-Ribe-banen med Slesvig-Holsten. Anlægget var betalt af industrimanden C. F. Tietgen (1829-1901) og var tegnet af DSB’s arkitekt, Thomas Arboe. Stationen blev med sine 220 m Nordeuropas længste og var spejlvendt, dvs. med samme udseende på dansk og tysk side.
Hvert land havde personale til alle funktioner, og perronen var delt med et jerngitter. Toldpersonalet kontrollerede passagerernes varer, men smugleri forekom også blandt stationens personale, og 4. juni 1916 blev den tyske portør, Peter Olsen, grebet i at smugle en seks uger gammel gris til Tyskland, men påstod, at han havde en kanin i sækken. Grisen havde han købt for to sække kul, men da smugleriet var blevet forhindret, slap portøren for videre tiltale.